Rapport over misstanden in de thuiszorg is een wake-up call

 

Home  »   Landelijk  »   Rapport over misstanden in de thuiszorg is een wake-up call

Geplaatst op 06/08/2018

De Consumentenbond heeft na eigen onderzoek geconstateerd dat veel thuiszorgorganisaties de zaken niet op orde hebben voor het leveren van goede en veilige zorg. Zo worden patiënten onterecht vastgezet in hun rolstoel en dient ongeschoold personeel insuline en sondevoeding toe. KBO-PCOB vindt de uitkomsten van het onderzoek verontrustend.

De Consumentenbond bestudeerde vijftig inspectierapporten van bezoeken die de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) bij thuiszorgorganisaties aflegde. Liefst 48 thuiszorgorganisaties voldeden niet aan de randvoorwaarden voor goede en veilige zorg. Zeven daarvan haalden zelfs geen enkele randvoorwaarde. Directeur KBO-PCOB Manon Vanderkaa: “Senioren moeten kunnen bouwen op betrouwbare en deskundige thuiszorg, zonder enige twijfel over de kwaliteit.”

Langer thuis wonen

Thuiszorg is voor veel ouderen een fundamentele bouwsteen als het gaat om langer thuis te kunnen wonen. KBO-PCOB beschouwt het onderzoek als een wake-up call voor zorgaanbieders, brancheverenigingen en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). De zorgaanbieder moet beter kijken wie er in dienst komt, de brancheverenigingen mogen nog meer doen aan zelfinspectie en zelfreflectie en het ministerie moet strenger toezicht houden en nu ook zelf een groter onderzoek gaan uitvoeren. Voor dit laatste zoekt KBO-PCOB ook steun in de Tweede Kamer.

> Lees meer over het onderzoek van de Consumentenbond

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *