106. Gerhilds 96ste kunstrubriek. Futen, Yvonne Visser
Geplaatst op 10/08/2016
106. Gerhilds 96ste kunstrubriek (2016)
Futen, Yvonne Visser
1. Futen, Yvonne Visser, brons, Drachten (foto auteur)
Achtergrond kunstenaar
Drachten, Groningen. Yvonne Visser (Nijmegen, 1954) is opgeleid in handvaardigheid aan de Stadsacademie voor Beeldende Kunst in Maastricht en studeerde daarna aan Academie Minerva te Groningen keramiek en schilderen. Ze is vooral bekend geworden met bronzen beelden. Een aantal staat in gemeentes in de noordelijke provincies, waaronder in Drachten. Visser werkt in het Drentse Nijlande in een atelier dat ze haar huisje noemt.
2. Hazezussen, Yvonne Visser, hal gemeentehuis Aa en Hunze, Gieten (foto Gouwenaar)
Werkwijze beelden
Tekenend komen lijnen en vormen tevoorschijn die weergeven wat de kunstenares voor ogen staat. Yvonne Visser maakt haar beelden eerst op klein formaat en vergroot ze later om alle details en de huid optimaal uit te laten komen. Zelfs het metershoge uitvergroten besteedt ze niet uit. Haar bronzen zoogdieren, amfibieën en vogels roepen vaak een glimlach op. Deze energieke en ontwapenende, soms geklede muisjes, honden, hazen, nijlpaarden of mammoeten zijn metaforen. Via hun lichaamstaal, koppen en snoetjes verbeelden ze menselijke emoties.
Dansende kikkers
Sinds 2006 sieren Vissers bronzen futen de Mevrouw de Rooweg, Parkwijck De Singels in Drachten. Enkele jaren daarvoor stond op Wilma’s Kikkersite bij het kopje ‘Vijanden’ (van kikkers) werk van Jasper Hoogland met een door mij vertaalde haiku van Hugo Ernst Käufer (1927-2014). Onder ‘Kunst’ stond en staat meer werk van deze Groningse kunstenaar en ook bronzen kikkers die een regendans en tango uitvoerden van Yvonne Visser. De levenslust spatte er van af. Jaren later zag ik dat haar atelier in een grote natuurlijke tuin met vijvers lag en de vloeiende speelse lijnen daaruit in haar beelden terugkwamen.
4. Futen 2, Yvonne Visser, brons, Drachten (foto auteur)
Baltsende futen
Haar realistische Baltsende futen stijgen energiek uit het water op. Ze zijn geïnspireerd op de appartementenbloknamen: Meerkoet, Smient, Patrijs, Lepelaar, Stern en Fuut, die met opdrachtgevers Heymans Vastgoed en BAM Woningbouw op de hardstenen sokkel zijn vermeld. De datum 21 maart 2006 verwijst naar de eerste lentedag waarop het beeld is aangeboden, passend bij het baltsen. Het nestmateriaal dat de sierlijke futen elkaar aanbieden is een verwijzing naar de nieuwgebouwde appartementen. Ik groeide op in een negentiende eeuws herenhuis aan de Amstel en woonde aan de Keizersgracht, maar was dichterbij watervogels in mijn woonboot met atelier in Amsterdam. Daar tekende en schilderde ik (nestelende) futen, meerkoeten en eenden. Die werken vonden hun weg. Nu maak ik ander werk, maar sta nog steeds stil voor futen, ook voor Vissers goed getroffen futen.
5. Futen 3, Yvonne Visser, brons, Drachten (foto auteur)
Mellema en Visser
In de op afspraak of beurzen als de Affordable Artfair te bezoeken Melvy-art Gallery (Melvis vof, sinds 2000) zijn naast beelden van Yvonne Visser werken van bevriende kunstenaars te zien. Yvonne is druk, echtgenoot Henk Mellema vertelt dat de ‘dansende’ futen, een mooi project was. “Het beeld was destijds voor de omwonenden zeer welkom, ze reageerden heel positief en dat geeft ook nu, tien jaar later, nog een warm gevoel.” Tijdens het fotograferen van dit beeld blijken de vogelblokbewoners trots op ‘hun’ kunstwerk.
6. Sophie de dansende haas, bij A28, Tynaarlo (foto Gerardus)
Ruimte
De beweging en torsie in Vissers kleine en monumentale beelden maken dat je ruimte ervaart, net als bij het zien van een voorbijschietende, wegduikende en verderop bovenkomende Podiceps cristatus of fuut. Dat geldt ook voor de vijf meter hoge in Tynaarlo geplaatste sprookjesachtige Sophie, de dansende haas uit 2006. Een ingetogen Hond uit 2008 staat in het Martiniziekenhuis in Groningen, met een Beer en Draaideur-hondjes. Je kunt het of Mijn vader uit 2006, een grote en kleine fietsende haas in Zuidhorn, is zeer herkenbaar en geïnspireerd op de herinnering aan vaders bemoedigende hand in de nek. In haar bijna glooiende beelden leidt Yvonne Visser de blik via menselijke houdingen, fiets-, loop-, sprong- en baltsbewegingen tot voorbij haar figuren. Alles danst ingehouden of uitgelaten in de maat, soms met een knipoog.
Drachten, Groningen, Tynaarlo, Zuidhorn, 2016 ©Gerhild van Rooij www.gbv-artgallery.nl
*https://www.youtube.com/watch?v=bVqo2wzXkng
Bronnen
Henk Mellema
www.Keunstwurk.nl
http://www.kikkersite.nl/yvonne.php
Bronzen-beelden.nl
Art-Melvy Gallery, Melvis.nl