105. Gerhilds 95ste kunstrubriek. Expositie Verandering, Gorredijk 2

 

Home  »   Kunst en Cultuur  »   105. Gerhilds 95ste kunstrubriek. Expositie Verandering, Gorredijk 2

Geplaatst op 03/08/2016

105. Gerhilds 95ste kunstrubriek (2016)

Expositie Verandering
Gorredijk 2
95e kb 1 5309bflessenpost 

  1. Bezoekster Aukje Reitsma  bij Flessenpost, Lia van Vugt (foto auteur)

Wereldzee

Gorredijk. In Museum Opsterlân is de thema-expositie Verandering te zien.* Individueel en nationaal leidt de huidige migratie van vluchtelingen tot veranderende wereldbeelden, tegelijk zijn er gebieden die onberoerd lijken. Lia van Vugt (1945, Ooltgensplaat) studeerde vormgeving aan academie Artibus (Utrecht), en postacademisch beeldhouwen aan de Jan van Eyck-academie, Maastricht en de Breda academie in Milaan. In haar evenwichtige monumentale assemblage Flessenpost hangen flessen met blauwe plasticstroken. Hoe zouden ze klinken als je ze bespeelt en verwijzen ze naar de plasticsoep in oceanen of geven ze de kleur van water weer? Bezoekers mogen een boodschap in de fles stoppen vertelt museumcoördinator Jacqueline Verhoef. Ik zie spelende kinderen, vluchtelingen, het onbevangen kijken is veranderd.

95e kb 2 DSC 5310 Paul fuskenbb

2. Decrepit V, Paul Francken (foto auteur)

Onveranderd

Naast de flessenpost staat het verstilde DECREPIT V van Paul Funcken (1958, Schaesberg). Tijdens zijn opleiding aan de Katholieke Leergangen te Tilburg zocht hij al naar een eigen plastische vormgeving. Zijn specialisatie glas haalde hij op de IKA in Mechelen. DECREPIT V is oorspronkelijk. De bronzen huid lijkt van zand, doet denken aan fossielen en heeft een verfijnd grafisch reliëf dat bovenin verstrengelt. De afgebrokkelde poortvorm raakt net niet de grond en gaat op in wit, mat glas, met middenin een kier, een spelonk. Het staat als een brok natuursteen in twee-eenheid met brons, lijkt eeuwenoud, tijdloos.

95e kb 3 mus opsterland staring blind

3. Staring blind. Frieda Waanders (foto auteur)

Sereen

Frieda Waanders (1963, Den Ham), opgeleid aan de beeldhouwacademie Campo dell Altissimo in Italië, haalt in haar atelier in Almelo zijdezachte beelden uit ruwe steen. Het liggende tors Natural beauty toont de ‘gouden aders’ van de zeldzame marmersoort Port Oro. Het zwart marmeren Afrikaans gezicht ingeklemd in een roestvrijstalen rechthoek die bovenaan golft, als een zee of landschap heeft een naar boven gekeerd gezicht dat bevreemdt. De ogen ontbreken. Staring blind. Wanneer de betekenis doordringt, schrijnt de serene schoonheid. Blindstaren op overvloed en geluk in landen achter de zee. De nachtmerrie voor wie gaat. De leegte voor wie onderweg het leven laat. Hier jammert versteende onmacht.

 

95e kb 4 DSC 5324bb 3beelden
4. My boat is my sculpture, Ludo van Wel (foto auteur)

Dynamiek

Beeldhouwer Ludo van Well (1950, Breda) ook jachtontwerper en –bouwer werkt in Middelburg (Galerie Maritime). Hij roept met zijn dynamische composieten Boat out of the tube en My boat is my sculpture een wervelende waterwereld op die energie geeft. De witte Van Well-boten treden buiten de kaders van de museumvitrines als metaforen voor echte vrijheid en het ‘ultieme jacht’, beweeglijk als scholen vissen, ijl als nevels, aaibaar en majestueus ineen. Autodidact kunstenaar Ton Kalishoek (1955, Rotterdam) is ook fiscaal jurist betrokken bij vraagstukken over informatie- en verandermanagement. Zijn 120 cm hoge Wave of change van watervast hout met een zwarte hoogglanzende laklaag, domineert bij binnenkomst de achterste benedenzaal. De verschillende componenten vangen door de eenvoud van de vorm prachtig het licht, daardoor beklijft de ‘dansende’ beweging.

 

95e kb 5 DSC 5311 lost keys b
5. Lost Keys, Yvonne Rooding (foto Gerhild van Rooij)

Vide

Op de vide sta je oog in oog met Ik zie, ik zie, een fascinerend, vervreemdend portret van een jong-oud meisje, een potlood- en kleurpotloodtekening van Jissel Kerkstra (1973, Oosterbeek). Zij is afgestudeerd in Vrije Kunst aan de Artez Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem. De assemblage Lost Keys is van de multidisciplinaire Yvonne Rooding (1968, Venlo), die in Den Bosch visuele communicatie studeerde. Een origineel grondsieraad met rond een gewolkt papieren meer, een dijk van sleutels, symbolen voor verloren herinneringen, geheimen, wegen naar succes, rijkdom, veilige plekken en vooral verandering.

95e kb 6 imageb

Verandering

Verder zijn kunstwerken geselecteerd van Anuka, Rogier Alleblas, Fred Appel, Petra Berghorst, Robert Bosari, Ulla Bosman, Cornelia Bruinewoud, Francine Claassen, Antoinette Cremers, Daan Fikkert, Paul Funcken, Arnold Hogendorp, Aaron Jansen, Metal Joanknecht, Ton Kalishoek, Josée Kempe, Davitha van de Kuilen, Tommy van der Loo, Antonia van Loon, Maartje Meerman, Kerstin Menge, Els van der Monde, Tamar Shilo, Jennifer Smith, Tanja Swart, Frans van Viegen, Astrid Vlasman, Jos Wilcke en Wim Zwijsen.

2016 ©Gerhild van Rooij

6. Ik zie, ik zie, tekening, Jissel Kerkstra (foto auteur)

www.museumopsterlan.nl
Zie Nr. 104 | Gerhilds 94ste Kunstrubriek; Expositie Verandering, Museum Opsterlân 1
Bij Verandering, biografieën, toelichtingen, 40 kleurenpasfoto’s (€ 1, -) liggen leesbrillen, de volgende druk krijgt grotere letters.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *