160. Gerhilds 142ste kunstrubriek. Raku- en glazuurspecialist Tjabel Klok 1

 

Home  »   Kunst en Cultuur  »   160. Gerhilds 142ste kunstrubriek. Raku- en glazuurspecialist Tjabel Klok 1

Geplaatst op 03/08/2017

Auteur Gerhild van Rooij, Adam en Eva, Loman (©Sietse de Boer)

Nr. 160 | Gerhilds 142ste kunstrubriek (2017)

Raku- en glazuurspecialist
Tjabel Klok 1


142e kb 1 Chawan 2 Tjabel Klokb

  1. Chawan 2, Tjabel Klok (foto kunstenaar)

Begin

Opeinde. De keramieken toren bij de brievenbus wijst op Tjabel Kloks atelier dat tegen het woonhuis op de Dokter Siebingasingel 79 in Opeinde is gebouwd. Tjabel (1942, Emmen) en zijn vrouw Jelly ontvangen ons gastvrij. In de tuin staan plastieken die Tjabel na het afstuderen aan Academie Minerva (in 1977) exposeerde in de Oosterpoort in Groningen waar ook zijn torens stonden. In toenemende mate volgden meer exposities, waaronder in Drachten in Galerij de Lawei toen Luciano Harme conservator was, en in 1988 in Kunst in Smallingerland 1, waarvan vier edities zijn geweest.

142e kb 2 Naked Raku schaal 2

2. Naked Raku schaal 2, Tjabel Klok (foto kunstenaar)

Raku-specialist

Naast zijn hoofdbaan in die jaren, Docent Handvaardigheid aan de Christelijke LEAO in Drachten, gaf Tjabel in zijn vrije tijd vijfentwintig jaar les aan Creativiteitscentrum Karwei. In deze voormalige boerderij in Drachten, met nog altijd de naam Karwei in rode dakpannen, had hij een gouden tijd. Anders dan nu waren er voldoende materialen en voorzieningen aanwezig om optimaal te werken. De keramist heeft op veel plaatsen workshops en presentaties gegeven over (raku-)ovens, papierovens, zaagselovens en kuilstoken (pitfiring), maar wijdt zich nu aan eigen werk, raku en naked raku schalen, kommen en vazen en zijn exposities.

142e kb 3 Raku vaas 2

3. Rakuvaas 2, Tjabel Klok (foto kunstenaar)

Keramist

Tjabel deelt alleen nog zijn zeer uitgebreide kennis van glazuren met wie zich in dit specifieke vakgebied wil bekwamen. Cursisten komen uit het hele land, van Amsterdam tot Roosendaal. Hij stopte met andere cursussen om meer tijd te hebben voor zijn eigen werk en exposities. Na twintig jaar inzet voor de Kunstroute Smallingerland, als bestuurslid, penningmeester en met PR-werk is hij daar inmiddels ook gestopt. Hij bleef wel lid van de SKNN, de Stichting Keramisten Noord Nederland, en van de NVK, de Nederlandse Vakgroep van Keramisten, maar keramiek, in het bijzonder raku, was niet zijn eerste studie.

 

 4 Chawan 1b

4. Chawan 1, Tjabel Klok (foto kunstenaar)

Expert

Voordat de raku-techniek hem in de greep kreeg, doorliep Tjabel Klok de Kweekschool in Emmen. Jelly, zus van kunstschilder Anne Lamfers, en Tjabel kenden elkaar van jongs af aan door de vriendschap van hun families, maar op de Kweekschool sloeg de vlam over. Ze hebben eerst drie jaar lesgegeven in Maassluis aan de Groen van Prinstererschool, maar keerden terug naar het rustige Noorden. Ze woonden zeven jaar in Drachten en daarna 43 jaar in Opeinde. Tjabel bouwde er vijfentwintig jaar geleden zijn atelier. Tot die tijd werkte hij in de bijkeuken en liet voetsporen van gips en klei na in huis: “Dat is nu minder”.

142e kb 5 Raku vaas 1 kopie

5. Rakuvaas 1, Tjabel Klok (foto kunstenaar)

Waar ben je opgeleid tot raku-specialist

“Ik beperk me tot raku, Naked Raku en Terra Sigilata en ben binnen dat vakgebied, evenals op het gebied van glazuur, de diepte en breedte ingegaan. Mijn negen jaar avondstudie en één jaar zaterdagstudie begon in 1967-1968 vanuit Maassluis met de studie LO-akte handvaardigheid (Lager onderwijs) in Rotterdam. Eén dag voor onze verhuizing naar Drachten deed ik eindexamen in Den Haag. We kregen materiaal om in stapelbouw een schip te maken. Ik maakte een mooie sleepboot, De Hollander van Smit-Tak, met in Maasluis zijn thuishaven. Er kwamen steeds examen-commissieleden bij mij kijken, maar niet bij de anderen.

142e kb 6 expo IV web

6. Expositie 10 augustus – 16 september 2017, Galerie Lytse Skientme, Hoofdstraat 26, Koudum: Harm Noordhoorn (grafisch werk), Gerda Hulsinga (schilderijen) en Tjabel Klok (raku, keramiek) (foto Galerie Lytse Skientme)

Hoe ging dat verder?

“Ik vroeg waarom en hoorde: ‘Heb je de opdracht goed gelezen?’ Het moest een model passagiersschip zijn. Ik spel sindsdien elke opdracht. Van de vijftien kandidaten waren er maar drie geslaagd. Ik was de enige zonder een onvoldoende, dankzij de kwaliteit van mijn houtbewerking, afwerking en vormgeving. Dat inspireerde me zo dat ik tien jaar mijn vrije tijd bestemde voor handvaardigheidsstudie. Twee avonden per week naar Groningen reizen voor de docentenopleiding Handvaardigheid MO A (1969-1972). Jitse Sikkema (een bekende keramist), twee anderen en ik reden om de beurt uit Friesland in één auto over Leek en Marrum naar Groningen, de nieuwe weg was er nog niet.”

Vervolg in Nr. 161 | Gerhilds 143ste kunstrubriek Tjabel Klok en Anno Smith

2017, ©Gerhild van Rooij

Bronnen
https://www.sknn-keramiek.nl/keramisten.html/K/tjabel
http://www.tjabelklok.nl
http://www.nvk-keramiek.nl/author/tjabel
http://www.galerielytseskientme

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *