150. Gerhilds 134ste kunstrubriek. Johan Haantjes, Mieke Folgering

 

Home  »   Kunst en Cultuur  »   150. Gerhilds 134ste kunstrubriek. Johan Haantjes, Mieke Folgering

Geplaatst op 01/06/2017

Auteur Gerhild van Rooij, Adam en Eva, Loman (©Sietse de Boer)

Nr. 150 | Gerhilds 134ste kunstrubiek (2017)

Johan Haantjes, Mieke Folgering
134e kb 1 rechts j haantjes bij zijn werk opening GBV17

  1. Rechts Johan Haantjes bij zijn werk (olieverf op papier en doek) Opening expositie in GBV 2017 (foto Galerie Bloemrijk Vertrouwen)

De Friese Johan Haantjes (1948) is autodidact en schildert vooral met olieverf op doek, paneel of andere ondergronden. Hij woont en werkt in Leeuwarden en is lid van de in 1985 opgerichte FRIA (vereniging van Friese beeldend kunstenaars). Haantjes exposeerde onder andere meerdere keren in Smallingerland en Opsterland en is daar bekend van zijn exposities in Beetsterzwaag, de werken in de Kunstuitleen in Drachten en de groepsexpositie Gezichten van het Noorden (FRIA en Prisma) in Museum Dr8888.

 

134e kb 2 J. Haantjesolieverf op juthout ook op invitatie

2. Zonder titel 1, stilleven, olieverf op juthout, Johan Haantjes (foto Galerie Bloemrijk Vertrouwen)

Sporen

Lange tijd stond vooral het landschap centraal, waaronder ook de Wadden. Sporen daarvan zijn zichtbaar in de werken in de expositie die tot en met 8 juni in Galerie Bloemrijk Vertrouwen (GBV) in Aldtsjerk te zien is. Een deel van de getoonde stillevens heeft als ondergrond juthout, materiaal dat afkomstig is van het strand van de wadden en steeds zeldzamer wordt. Deze ondergrond heeft de kunstenaar optimaal benut. De vorm en kleuren van de spaarzaam geschilderde stillevens contrasteren met de weerbarstige structuren van de ruwe vorm van ‘de houtjes’ die mede het beeld bepalen. Het geeft iets speels aan de pure klassieke vormen.

 

134e kb 3 J. Haantjes olieverf en collage juthout 2

3. Zonder titel 2, olieverf op juthout, Johan Haantjes (foto Galerie Bloemrijk Vertrouwen)

Huid

Johan Haantjes heeft in zijn werk altijd veel aandacht voor de huid. Die ruwe ondergrond sluit aan bij de werken waarin hij zand gebruikte om een doorleefdere huid te creëren of bij zijn materieschilderijen: panelen met allerlei hout, textiel en ander materiaal waarover een voorstelling of een abstract werk is geschilderd. De ongepolijste, soms geschuurde huid is even belangrijk voor de sfeer als de voorstelling, die verstild is en harmonisch. Het lijkt of het in alle werken om de ruimte en het licht van het Friese landschap draait, ook in de stillevens.

 

134e kb 4 Johan haantjes olieverf op jute 4

4. Zonder titel 3 op jute, Johan Haantjes (foto Galerie Bloemrijk Vertrouwen)

Bomen

De kannen, flessen, kruiken en potten zijn, net als de bomen die nu op jute zijn weergegeven, teruggebracht tot de essentie. Soms zijn het slechts lijnen waarbinnen de ruimte is weergegeven en de horizon voortdurend aanwezig blijft, dan weer is het licht en kleurenspel in een bolle vaas geschilderd als een geabstraheerd landschap, open, vol ruimte. Alles is wat het is, puur.

134e kb 5 Folgering1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Maskerobject, glas, Mieke Folgering (foto Galerie Bloemrijk Vertrouwen)

Glas

Mieke Folgering (1932) is ook een purist. Ruimte en eenvoud zijn voor haar even belangrijk als een krachtige vorm of het nu gaat om abstract werk of de verbeelding van flora, fauna of de mens. De vaak speelse portretten, maskers en dierfiguren laten de essentie zien en hebben prachtige kleuren of bestaan uit blank glas, soms met een enkele ‘kleurveeg’ die de expressie versterkt. De florale vormen en bomen zijn gestileerd, de stillevens, zoals het ijsje of uitnodigende glaasje, zijn humoristisch.

 

Blijven kijken

Het is allemaal oorspronkelijk werk van een kunstenaar pur sang, opgeleid aan de Rietveldacademie en lid van de Amsterdamse kunstenaarsvereniging Arti et Amicitiae. Ze woont in Amsterdam, heeft daar een ruim atelier, maar is in Leeuwarden opgegroeid en ook voor haar is het Friese landschap een blijvende inspiratiebron: licht, ruimte, rust. Ze blijft er kijken, zoals ook in haar werk, naar nieuwe mogelijkheden, andere nuances om haar palet te verrijken. In haar twee- en drie dimensionale werken combineert ze glas wel met metaal of gaas en gebruikt bijvoorbeeld grote peulen of ander organisch materiaal om levendige lijnen te maken, niet hard, wel uitgesproken.

134e kb 7 folgering 35x55 cm glas op stenen sokkel

 

 

 

6 Zonder titel, glasobject op stenen voet, Mieke Folgering (foto Galerie Bloemrijk Vertrouwen)

134e kb 6 Mieke Folgering Foto auteur

7. Wandobject, glas, Mieke Folgering (foto Gerhild van Rooij)

Veelzijdig

Haar oeuvre omvat monumentale werken voor bijvoorbeeld de Rijksgebouwendienst en andere opdrachtgevers, glasramen, panelen voor aan de wand, grafmonumenten, ruimtelijke werken, kleine objecten en sieraden. Vanaf de jaren negentig is in Galerie Bloemrijk Vertrouwen te zien dat ze hiermee verrast. De transparantie en oneindige variatie in kleur, oppervlak en vorm boeit haar zo mateloos dat zij, na vele decennia werken, blijft experimenteren en nog steeds nieuwe mogelijkheden ontdekt. Recent oxides, waarmee ze prachtige groengele tinten tevoorschijn laat komen, bijna als korstmossen op een blanke open gevouwen vorm in geraffineerde eenvoud.

Leeuwarden, Aldtsjerk, Amsterdam, 2017, ©Gerhild van Rooij

Expositie
Johan Haantjes, Mieke Folgering tot 8 juni 2017, do t/m zag 14 tot 17 uur
in GBV, Van Sminiaweg 70, 9064 KE Aldtsjerk
www.gbv-artgallery.nl

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *