124. Gerhilds 112de kunstrubriek. Mijn foto’s Besiele troch Alma-Tadema

 

Home  »   Kunst en Cultuur  »   124. Gerhilds 112de kunstrubriek. Mijn foto’s Besiele troch Alma-Tadema

Geplaatst op 15/12/2016

Nr. 124 | Gerhilds 112de kunstrubriek (2016)

Besiele troch Alma Tadema

 

112e kb 1 Banner Fria Tadema

  1. Banner Besiele troch Alma-Tadema met foto van initiatiefneemster fotograaf-kunstenaar Saskia Wagenvoort

In Fries Museum en Tresoar

Leeuwarden De Fries-Britse Lourens of Sir Lawrence Alma-Tadema, die in 1836 als notariszoon in Dronryp werd geboren en in 1912 in Wiesbaden overleed, werkte en woonde het grootste deel van zijn leven in Londen. Parallel aan de huidige blockbuster over deze beroemde schilder in het Fries Museum toont Tresoar de hedendaagse expositie 24 keunstners fan Fria Besiele troch Alma-Tadema. Daarin is werk te zien van 24 kunstenaars van FRIA, de in 1985 opgerichte Friese vakvereniging van beeldend kunstenaars. *

112e kb 2

2. Beeldje, vaas bloemen, ingekeerde personen; thema’s voor mijn keuze voor Besiele troch Alma-Tadema

Foto Samenklank

Na drie jaar op Pluskrant.nl en in het Pluskrant Magazine over werk van anderen te hebben geschreven nu op verzoek, details in de schilderijen van Alma-Tadema die op mijn in Tresoar geëxposeerde foto’s aansluiten. In Samenklank staat een nog jonge vrouw met losjes opgestoken haar, ze kijkt om, met gebogen armen, haar handen als houvast tegen zich aan. Ze verwijst naar het schilderij met het omkijkende naakt met opgestoken haar en de handen voor zich én naar de in zichzelf verzonken ‘aanliggende’ figuren met gebogen armen als steun of houvast.

 

112e kb 3 DSC 6219

3. Bezoeker Culturele zondag 30 november 2016, Tresoar, dubbelportret Samenklank en geënsceneerde foto Alma Tadema kleuren van de auteur (foto NN)

Blik

Net als Alma-Tadema’s dochter Laurence die met één arm wijst, wijst het meisje dat aan de piano muziek maakt ook. Ze zijn beiden naturel weergegeven. Muziek was belangrijk voor de kunstenaar. Op het schilderij met het beeld wordt een historische dubbelfluit bespeeld. Het kind, de jonge vrouw en ook de fluitspeelster en liggende figuren ontmoeten de blik van de anderen niet, ieder heeft een eigen wereld. Dat is niet altijd zo, de schilder portretteerde Henschel en die pianist kijkt naar het publiek.

112e kb 4 lma Tadema My Studio

4. Rechts dochter Laurence op schoot bij Pauline, de eerste vrouw van Alma-Tadema, 1887

Kamermuziek en Samenklank

De piano in de foto Samenklank verwijst naar huisconcerten bij Alma -Tadema vanaf zijn vestiging in Londen in 1870. Daar traden beroemde musici op die hij wel portretteerde, naast pianist, bariton, dirigent en componist Sir Isidor George Henschel (Breslau, toen Duits, nu Pools, 18 februari 1850 – 10 september 1934) bijvoorbeeld ook de pianist, componist, diplomaat en politicus Ignacy (Ignaz) Jan Paderewski (Kurylovka, 18 november 1860 – New York, 29 juni 1941), in 1919 minister-president van Polen.

 

112e kb 5 alma Tadema Henschel 1879

5. George Ismael Henschel, huisconcert bij Lourens Alma -Tadema, Townshend House, Londen

Alma-Tademavleugel
Alma-Tadema schilderde musici uit zijn tijd en Romeinse, Griekse en Egyptische taferelen met onder meer muziek en dans. Via het bestuderen van archeologische vondsten wist hij welke instrumenten zij bespeelden. Naast huisconcerten, portretten van musici en historische muziektaferelen ontwierp hij in 1887 de beroemde Alma-Tademavleugel en twee krukken voor bankier, kunstverzamelaar en filantroop Henry Gurdan Marquand (New York, 11 april 1819 – 26 februari, 1902, aldaar). In het intarsi, houten inlegwerk, waren ruim 2.200 stukjes parelmoer verwerkt.

112e kb 6 Alma Tadema broer 2x zus

6. Alma-Tadema, twee zussen en een broer bij drieluik met op zijpaneel solitaire bloemen

Tademakleuren
Het blauw in de foto Alma-Tademakleuren verwijst naar de kleur van het gewaad op het schilderij waarmee Alma-Tadema doorbrak. De transparante blauwe vaas met stenen verwijst ook naar historische taferelen bij water, kusten met stenen of marmeren terrassen, zoals in Verwachting met op een marmeren trap een grillige schaduw van bloesemtakken. De klimoprank op de zwarte kruikvaas van het schilderij met beeld is hier een zwarte schaduw van een stengel met vlammende lelies of Gloriosa superba in de glazen vaas in een geënsceneerd lichtvlak. Dat vlak refereert aan hoe het licht uit hoge ramen binnenviel in interieurs van Alma-Tadema en in zijn eigen huis, zoals op zijn zelfportret met twee zussen en een broer.

112e kb 7 Alma Tadema 1888 Roses Heliogabalus

7. Rozenblaadjes van Keizer Heliogobalus (die zijn rivalen verdronk in rozenblaadjes), 1887

Bedwelmende bloemenzee

Op dat portret staan solitaire bloemen op een zijpaneel, maar kenmerkender is de overdaad aan bloemen op de schilderijen. De bloeiende tak en bloemen in de foto Kleuren van Alma-Tadema staan symbool voor het licht- en schaduwspel op al die bloemen. De roze verstikkende bloemenzee op het schilderij Rozenbladen van Keizer Heliogobalus tot bloemenslingers bij feesten, kransen in het haar, boeketten op schilderijen en bij Alma-Tadema thuis en bloemen en bloesems in het landschap, die online en in het Fries museum te zien zijn.

112e kb 8 alma Tadema expectations

8. Verwachting, 1885

Tot 5 februari in Tresoar

In Besiele troch Alma- Tadema is werk in diverse stijlen en technieken te zien van Karin Berne, Corina Blom, Doet Boersma, Wia Bouma, Henny Broers, Janny Bruinsma, Ellen Cohen, Hennie Dijk-Stel, Gwendolyn van Essen, Connie Harkema, Giem Kwee, Paul Logister, Evelien van der Pas, Jan Pranger, Han Reeder, Margriet Reinalda, Irma Reimert, Wim Reimert, Gerhild van Rooij, Joke Stapensea, Froukje de Vos, Rein de Vries, Saskia Wagenvoort en Oesje Zegel.

©Gerhild van Rooij

*De auteur is sinds de jaren negentig lid en en oud-bestuurslid FRIA.
tresoar.nl,  Tresoar, Boterhoek 1, Leeuwarden.
friesmuseum.nl
fria.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *