175. Gerhilds rubriek. Tijdloze eierreeksen Koos van der Sloot

 

Home  »   Kunst en Cultuur  »   175. Gerhilds rubriek. Tijdloze eierreeksen Koos van der Sloot

Geplaatst op 16/01/2019

Nr. 175 | Gerhilds Kunst&Boekrubriek (2014) Terugblik*

Tijdloze eierreeksen
Koos van der Sloot

L’eggs II – Koos van der Sloot, Expositie HHHH, 2014, Drachten (foto auteur)

Koos van der Sloot (1953-2018) is een bijzondere kunstenaar. Deze stedebouwkundige maakt nu fulltime kunst. die relativerende woordspelingen als titel dragen, bijvoorbeeld L’eggs (foto), Commedia della Morte of het Bijbelse Luxuria & Superbia. Kunst van leeggeblazen eieren, eierdozen en klok-onderdelen of insecten. De subtiel tot in detail geordende ruimtelijke composities met associatieve vormen laten ruimte voor interpretatie. Dit eigenzinnige werk ontstaat mede op de computer in de woonkamer vol inspirerende voorwerpen. Boven legt Koos in een lichte ruimte met kastwanden vol materialen en boeken zijn composities eerst op de vloer. Hij fotografeert ze tot het helemaal klopt, daarna plakt hij alles. In zijn expositiekabinet licht hij het jarenlang experimenteren toe. Voor de vrijstaande of hangende objecten ontwikkelde hij technieken om fragiele eierschalen te verharden en onder juiste spanning te lijmen. Bijvoorbeeld op panelen die hij in zijn schuur vol apparatuur maakt. Dankzij die passie en investeringen bleef hij, na zijn originele debuutexpositie Bal masqué in 2009 in Natuurmuseum Leeuwarden in beeld.

Tot 22 september is zijn werk te zien bij de Beukenhof-Phoenix Gallerie in België en tot 9 november in de door kunstcriticus Rob Perrée geopende expositie “HHHH in Drachten” in Bertilla zorgcentrum Sûnenz. Die expositie sluit op eigentijdse wijze aan bij DADA. Paulo Martina selecteerde negen kunstenaars met humor in hun kunst en Hester Jenkins was de conservator voor HHHH in Dr8888.  “Ik zocht geen humor, die ontstond, als het erin sluipt vermijd ik het niet” stelt Koos.

Nationale en lokale musea brengen op druk bezochte openbare plaatsen van luchthavens tot locaties als Sûnenz vaker kunst, meestal voorproefjes van wat ze te bieden hebben, maar HHHH overstijgt Museum Dr8888 die insteek ruimschoots. Omdat K. Schippers zijn DADA archief aan het museum schonk kreeg de expositie DADA Holland voorrang en werd HHHH de eerste expositie in Sûnenz. Het museum creëerde daar een waardevolle voor iedereen toegankelijke dependance.

De panelen en op consoles geplaatste objecten van Koos blijven boeien. Op de haaks geplaatste wanden komt de esthetische sobere Genesis 2:7, een plastic zakje dat geraffineerd de adem van de schepper voorstelt, goed uit. Het roept associaties op met de, volgens Brancusi sober realistische, Muse Endormie. Door perfecte plaatsing zijn ‘ei-figuren’ als Minnemoer complexer en gelaagder dan bijvoorbeeld de Reuze-eieren van Maria Roossen op rotondes. De volmaakte eivormen en speelse eierdoosfragmenten in de ruimtelijke collages werken vervreemdend en theatraal. De herhalingen daarin lijken op het destijds spraakmakende Mutations van moderne danspionier Koert Stuijff. Het publiek zag zichzelf in spiegels terwijl dansers in levensgrote eieren omhoog moesten rollen, een even onvergetelijke ervaring als de werken van Koos van der Sloot.

Tekst en foto L’eggs © Gerhild van Rooij

* Nr. 175 | Gerhilds Kunstrubriek, verscheen in het gedrukte Pluskrant-Magazine, Editie 5, september 2014, pagina 16 met ook Koos van der Sloots object Minnemoer op foto van Linus Harms.
In Pluskrant Magazine 4, juni 2014 op pagina 11, Wachters en Maskerade van Koos van der Sloot op  foto van Linus Harms.
Koos is op 19.2. 2018 overleden.

Koos van der Sloot

Pluskrant Magazine Editie 5 is (op 09.01.2019) nog in te zien via:
https://docplayer.nl/13914354-Pluskrantmagazine-in-gesprek-met-machteld-kammeijer-informatie-voor-jong-en-oud-in-smallingerland-en-opsterland-in-dit-nummer-o-a.html

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *