174. Gerhilds kunstubriek. Beeldend liturgisch damast. Handweefster Corrie van Eijk

 

Home  »   Kunst en Cultuur  »   174. Gerhilds kunstubriek. Beeldend liturgisch damast. Handweefster Corrie van Eijk

Geplaatst op 12/01/2019

 

Auteur (foto Carla Kramer)

Nr. 174 | Gerhilds kunst&boekrubriek (2014)*

Beeldend liturgisch damast
Handweefster Corrie van Eijk

Drachten. Beeldend kunstenares Corrie van Eijk is een van de weinige professionele handweefsters in Nederland. Ze weeft vanaf 1983 en doet dat vanaf 1986 in haar atelier in Drachten. Als kind boeiden textielvezels haar al en dat bleef zo. Na haar studie textiele werkvormen studeerde ze weeftechnieken in Scandinavië. Bij deze complexe textielkunst-techniek moet je vooruit  weten wat je wilt en wiskundig kunnen denken. De door Corrie toegepaste weeftechnieken zijn in Nederland onbekend, veel geoefende kunstkenners weten daardoor het werk van Corrie, die internationaal als vakvrouw geldt, niet te plaatsen. Haar vrije, kleurrijke en ingetogen weefsels tonen bijna grafische portretten, teksten in handschrift en landschappen of voorwerpen in een eigen stijl.


1. Liturgisch damast in Nijega (Corrie van Eijck)

Maatschappelijk betrokken

Corrie verwerkt levenservaringen en maatschappelijke betrokkenheid in haar kunst. Een damastweefsel met zwevende ballonnen herinnert aan haar man, de tropenarts Reinier van Eijk (†). Van 1971 tot 1978 in Kameroen wonen gaf inspiratie voor karakteristieke Kameroense portretten. Corrie voelt zich nog verantwoordelijk voor vernoemde kinderen en baby’s, van wie de moeder kwam te overlijden en die in Kameroen in haar gezin terecht kwamen. Een kwart eeuw later zag ze in Kameroen dat financiële hulp voor scholing een betere toekomst mogelijk maakte. Een deel van de opbrengst van haar werk gaat daarom naar kansarmen in Kameroen (www.kameroen.net). Haar vrije weefwerk hangt in ambassades, gemeentehuizen en bij particulieren in binnen- en buitenland. De kunstwerken exposeert ze regelmatig in musea en galeries, ook in GBV in Aldtsjerk en vorig jaar in het Karmelklooster en Museum Dr8888, dit jaar in Waalres Museum.


2. Liturgisch damast, paars, in MC Rotterdam (Corrie van Eijck)

Damestweven

In haar specialisme, damastweven maakt ze op meerdere weefgetouwen kleine of monumentale kunstwerken. De combinatie van kleur en structuur in textiele materie geeft een bijzonder karakter aan haar kunstwerken die in uiteenlopende ruimten een warme uitstraling geven. In heel Nederland is in opdracht gemaakt liturgische werk van Corrie van Eijk te zien. In de kapel van Medisch Centrum Rotterdam (foto) hangt bijvoorbeeld een paars wandkleed. Bij elke kleur van het kerkelijk jaar, paars, wit, groen en rood, passen andere motieven en symbolen. In de Zuiderkerk en in de Arke in Drachten hangen liturgische kleden en in de Hervormde kerken in Nijega en Opeinde ligt liturgisch textiel. In Nijega een wit en groen ontwerp en in Opeinde wit met beige dat mooi bij de kerk paste. Elke opdracht vult de beeldend kunstenares anders in, met andere maten en motieven.

Oud-redacteur Weven

Damastweefster Corrie van Eijk, oud-redacteur van Weven, beklede diverse bestuursfuncties onder meer bij de Friese kunstenaarsvereniging FRIA. Ze is lid van Damastweversgilde Nederland en International Damask Weavers Network. Professionele handwevers  zoals zij verdwijnen in Nederland en nieuwe kunst en liturgisch werken in damasttechniek worden zeldzaam.

© tekst Gerhild van Rooij, www.gbv-artgallery.nl
© foto’s Corrie van Eijck, www.weaverart.com

NB Nr. 175 | Gerhilds Kunstrubriek, verscheen oorspronkelijk in de gedrukte Pluskrant-Magazine, Editie 5, september 2014, pagina 13. Dit magazine is (12.01.2019) nog in te zien via:
https://docplayer.nl/13914354-Pluskrantmagazine-in-gesprek-met-machteld-kammeijer-informatie-voor-jong-en-oud-in-smallingerland-en-opsterland-in-dit-nummer-o-a.html

Bronnen
www.kameroen.net
http://damastweversgilde.weebly.com/index.html /http://home.hccnet.nl/l.diepenbroek/
www.fria.nl

 

2 reacties op 174. Gerhilds kunstubriek. Beeldend liturgisch damast. Handweefster Corrie van Eijk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *